too-old-to-cry-too-young-to-die

Wednesday, September 13, 2006

Islam på teater

Nå er det lenge siden jeg har blogget, så her kommer det et lite innlegg - mest fordi jeg var på teater i går. Jeg måtte lide meg gjennom Lille Eyolf (er ikke blitt moden nok til å skjønne at teater er bra), og ikke overraskende var det et innslag av islam i stykket. Ikke så tydelig som i den stundesløse, og der var det jo helt malplassert (men det var i de scenene publikum lo mest). Problemet med Lille E. er at jeg ikke kan nok om handlingen, så jeg vet ikke hvor i verden handlingen foregår - er det noen som kan svare på det? Foregår det i midtøsten så har jeg forståelse for at man har med adhan (bønnerop), men jeg trodde det foregikk i Norge et sted. Jeg beklager at jeg ikke kan nok om Ibsen og hans teaterstykker. For 10 år siden viste jeg alt om han.........

Uansett er det trendy å ha med en dose islam i teaterstykkene på DNS for tiden, gudene vet hvorfor...............

Ellers kan jeg meddele at solen ikke skinner i Bergen i dag!

4 Comments:

At 12:30 AM, Blogger Kamilla said...

og bedre blir det vel ikke når Mullah Hjelmeland tar over...

 
At 9:42 AM, Anonymous Anonymous said...

Dette var interessant Karl Arne! Ifølge Ibsens verker var Alfred Allmers (lille Eyolfs far) literat, forhenværende timelærer og (merk!) eiendomsbesitter. I følge Ibsens sceneanvisninger foregår handlingen på Allmers` eiendom ute ved fjorden, et par mil fra byen. Jeg tror ingen noen gang har tenkt tanken at Alfred Allmers eide land utenfor Norge før altså nå da du oppdaget et bønnerop. Brukt kvinnene slør?

 
At 2:08 AM, Blogger Lostone said...

Tror bønneropene skulle hensette oss til tanker om en varm dag, litt sånn uutholdelig. Ja da passer det kanskje å gi assosiasjoner til midtøsten. Situasjonen i stykket er kanskje litt uutholdelig.

Jeg liker ideen om å kritisere Norge i Dag og DNS. Synes kanskje du skal være mer krass. Du må ikke avsløre så mye uvitenhet. Dialog er oppskrytt.

hilsen opplyst samboer og teaterguru

 
At 12:02 AM, Blogger Kamilla said...

'Too-old-to-cry-too-young-to-die(-but-about-the-right-age-to-get-a-job)' vi trenger deg! Så sjeldent sexy og ellers islamfritt norsk teater i går og har behov for å diskutere det. Du svikter din viktige rolle som DNS-kritisk forum!

 

Post a Comment

<< Home